Digitalisering öppnar dörren för kvalitetsarbetet

Förra veckan var en riktig höjdpunkt! Som moderator för World Quality Day fick jag möjlighet att vara med på en konferens där digitaliseringens möjligheter och utmaningar i kvalitetsarbetet diskuterades.

Digitaliseringen har ju blivit något av ett trendord de senaste åren – i vilken verksamhet har man inte pratat om vikten av att bli mer digitala? Och digitalisering kan ju betyda så mycket; allt från att digitalisera arbetsuppgifter, hitta nya affärsmodeller och automatisera processer till att möta kunderna i nya digitala kanaler. Och mycket mer. Det intressanta är, vad innebär allt detta för arbetet med kvalitet och verksamhetsutveckling?

Jag tror att vi nu är inne i ett väldigt spännande utveckling där kvalitetsprofessionen kan komma att spela en väldigt avgörande roll. För digitaliseringen handlar egentligen väldigt lite om tekniska lösningar, utan om människor. Det handlar om förmågan att använda människors idérikedom för att hitta nya och smartare sätt att möta kundernas behov och förväntningar. Och i det arbetet sitter kvalitetsprofessionen på både kunskapen, erfarenheterna och verktygen.

World Quality Day lyckades verkligen pricka in ett ämne som både engagerar och utmanar kvalitetsområdet. Visst finns det svårigheter, men jag tror att den digitala transformationen kommer att öppna dörrarna för att prata mer om kvalitet och verksamhetsutveckling i våra verksamheter.

Tack alla talare som bjöd på sina erfarenheter och tusen tack för att jag fick vara med!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *