Undvik fysiska möten, håll avstånd och jobba hemma om du kan. Det är goda råd i coronatider, men innebär också att vi behöver tänka lite mer på hur vi bemöter varandra i arbetsvardagen. Jag intervjuade Annmarie Palm, expert på vett och etikett i arbetslivet, som här delar med sig av sina bästa råd.
Det som i normala fall kommer naturligt – kommentarer under ett möte, personliga samtal i kafferummet eller uppmuntrande ord vid kollegans skrivbord – det försvinner när fler jobbar på distans och när vi uppmanas att hålla avstånd till varandra. Digitala möten i all ära, men om vi inte tänker till kring hur vi bemöter varandra även i en tid av social distansering riskerar vi att tappa både motivation och engagemang.
– Den största utmaningen är att få alla att känna sig inkluderade – att bli sedda och känna uppskattning. De digitala mötena ger andra förutsättningar och därmed andra utmaningar än normalt, säger Annmarie Palm.
Se till att ha regelbundna möten, var uppmärksam på att alla är med, fråga hur folk mår och prata om hur ni skapar engagemang i möte. Det är några av hennes råd.